הוא שני למכתש רמון הענק ממנו, אבל המכתש הגדול מזמן לבאים אליו נופים מרהיבים, דרכים יפהפיות, אתרים שאין כמותם וגם אתגרי עבירות. ועכשיו הטמפרטורות אתנו.

לאן מטיילים: הנגב, המכתש הגדול. שמורת מצוק הצינים, שמורת מצלעות המכתש הגדול.

אבני דרך במסלול: כביש 40, שדה בוקר, שדה צין, ציר הנפט, הר צרור, בורות חצץ, נחל חצץ, נחל מצדים, הרי חתירה, "המרפסת", אנדרטת מעלה אברהם, מדרגת מעלה אברהם (בירידה), המכתש הגדול, נחל חתירה, העצים המאובנים, כביש 225.

צילום: דרור ברלי

סוג ואורך המסלול: כ-38 ק"מ 4-6 שעות, תלוי במספר ואורך ההפסקות.

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב. אל תבואו לכאן בשיא הקיץ – חום לוהט, אבק מחניק, נוף מעולף, שמיים דהויים, ענני זבובים, ברחשים, צרעות...

עבירות: בינוני. מיועד לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. רוב המסלול אינו ברמת קושי גבוהה, ועד לתצפית מה"מרפסת" שבראש מעלה אברהם, גם רכבי פנאי 4X4 ללא הילוך כוח יוכלו להסתדר. עם זאת, מעלה אברהם והמדרגה כבר טרשיים ומצריכים קור רוח ונהיגה מיומנת, הילוך כוח ומרווח גחון ראוי.

ניווט: קל. רוב המסלול נע על צירים מסומנים בצבע. לאורך המסלול שתי אפשרויות קיצור ו"בריחה" לכביש. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפות סימון שבילים מס'141 ("מכתשים") ומס' 15 ("הנגב התיכון") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך המסלול אין פינות מוצלות, למעט עץ שיטה אחד ראוי במכתש הגדול, לקראת סוף המסלול.

צילום: דרור ברלי

שמירת טבע: המסלול נע בשמורות טבע. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: דלק שדה בוקר, כביש 40.

ציוד נדרש: רכב שטח 4X4 תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה (בקיץ – בגד ים).

מגבלות צה"ל: אין

הערות: המדרגה במעלה אברהם תלולה ונחשבת לאתגרית. לאחרונה נפרץ מעקף לצידה שנראה נוח לכאורה, אלא שהוא בשיפוע צד ועל סף מדרון מסוכן. זהירות!

סיפור הדרך
אחרי תדלוק והצטיידות בנשנושים בתחנת דלק שדה בוקר יוצאים לכביש 40 לכיוון דרום. מול תחנת הדלק וחניון הרועה יש תחנת אוטובוס – זו נקודת ההתחלה.

0.0 ק"מ. בצומת הכניסה לשדה בוקר, מול תחנת הדלק, ליד חניון הרועה. איפוס ספידומטר. נוסעים דרומה על כביש 40.
1.5 ק"מ. פניה שמאלה לשביל מסומן בשחור, לאורך גדר מדרשת שדה-בוקר.
2.7 ק"מ. השביל מתעקל שמאלה.
3.7 ק"מ. מימין – שלט "שיקום שדה צין". ממשיכים ישר עם השביל השחור.
4.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת משולש. איפוס ספידומטר.פונים ימינה על השביל השחור לכיוון בקעת צין/מעלה צין.

0.8 ק"מ נוסעים לאורך מנחת שדה בוקר.
1.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לשביל מסומן בכחול.

0.3 ק"מ. פונים ימינה ומיד שמאלה, עם השביל הכחול.
0.5 ק"מ. חציית חריץ.
2.4 ק"מ. בנקודת התצפית שמעל הר צרור. ניתן לחנות ולצאת להליכה בשביל עיזים צר לראש הר צרור שמתחתינו ולהשקיף על נופה של בקעת צין. מכאן, השביל משנה את צבעו לאדום.
4.1 ק"מ. תחילתו של קטע אתגרי בירידה, שנמשך מעט יורת מקילומטר. כאן מדרגות ודרדרת, רצוי לעבור ל-LOW ולרדת לאט ובזהירות.
5.2 ק"מ. הקטע הקשה יותר. מדרגות גדולות, בולדרים ודרדרת. LOW וזהירות, לחוששים – כדאי להיעזר במכוון מבחוץ.
7.7 ק"מ  –  0.0 ק"מ. מסעף נחל חצץ. איפוס ספידומטר. ממשיכים ישר לכיוון בורות חצץ.

0.1 ק"מ. השביל מתעקל שמאלה ומתפצל לשניים. בוחרים בשביל העליון
1.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. בחניון בורות חצץ. איפוס ספידומטר. ניתן לחנות כאן או להיכנס עם רכב השטח עוד כ-100-200 מטרים. הבורות עצמם (חפשו עץ במעלה השביל. הוא צומח מתוך אחד הבורות) לאחר הביקור במקום, שבים על העקבות לכיוון נקודה מס' 14

בורות חצץ. נחצבו על-ידי הנבטים, לפני כ-2000 שנים, ונועדו לאגור את מי הגשמים המעטים שיורדים במדבר בימות החורף. סביב הבורות נבנו תעלות, שמוליכות את המים אליהן, ובתוכן נחצבו עמודי אבן רבועים שיחזיקו את תקרתם. עד היום, כאשר יורדים גשמים משמעותיים בימות החורף, ממלאים מי הגשמים את המאגורה הגדולה ביותר בבורות חצץ. המאגורה הענקית מתמלאת מים צלולים, שמהנה להביט בהם ומהנה עוד יותר לרחוץ בהם. בתוך המאגורה גדל עץ אשל, שיוצא מתוך אחד הפתחים בתקרה, ויוצר מראה מיוחד ומרשים עוד יותר.

1.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנק' מס' 14. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לקטע הצלבות קצר בנחל חצץ.
1.0 ק"מ. פיצול. ממשיכים ישר בשביל האמצעי.
2.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת, על שביל מסומן באדום. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לאדום.

צילום: דרור ברלי

1.7 ק"מ. צומת. השביל חוצה דרך כורכר רחבה. ממשיכים ישר על השביל האדום.
3.1 ק"מ. השביל יורד שמאלה וחוצה את הערוץ במדרגה שנראית תלולה ומצריכה איטיות וזהירות, בפועל לא נוראה – בזהירות הראויה המעבר אפשרי גם לרכבי פנאי.
4.9 ק"מ. פיצול. פונים בשמאלי. מיד עיקול ימינה.
6.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. פונים שמאלה בעליה קצרה ותלולה ל"מרפסת" שבראש מעלה אברהם לתצפית על המכתש הגדול מדרום-מערב. איפוס ספידומטר. בסיום, שבים על העקבות אבל לא יורדים בירידה הקצרה/תלולה אלא פונים שמאלה לכיוון אנדרטת אברהם קריניצי.

מעלה אברהם. מקרקעית המכתש הגדול אל שפתו הדרומית-מערבית עולה דרך הנקראת "מעלה אברהם". הנתיב נפרץ לרכבי-שטח על ידי חיילי הצנחנים והשם "מעלה אברהם" הוענק לו כמחווה לאברהם קריניצי, ראש עיריית רמת-גן, העיר המאמצת של חטיבת הצנחנים הסדירה. מראש המעלה, סמוך לשיאו הטופוגרפי של רכס חתירה, נפרשת תצפית מרהיבה אל המכתש הגדול. כמו כן, הוקמה בראש המעלה אנדרטה לציון פריצתו.

0.6 ק"מ. המדרגה הגדולה של מעלה אברהם. מדרגת אבן משופעת בתלילות. בור עמוק מימין, מעקף משמאל, על פי תהום. שלבו להילוך ראשון ולהילוך כוח, היעזרו במכוון מנוסה. הגה ישר, בלימה עדינה, והמדרגה מאחוריכם. המשך הירידה לקרקעית המכתש הגדול מפותל וטכני, כולל חריצים ומדרגות וידרוש כיוונים מבחוץ וזהירות מרובה.

צילום: דרור ברלי

המכתש הגדול. לשעבר "מכתש חתירה", התגלה קודם לגילוי מכתש רמון הגדול ממנו בהרבה, ושמו נבע מהעובדה שהוא גדול יותר מהמכתש השני שהיה ידוע באותו זמן – המכתש הקטן. המכתש נמצא כ-7 ק"מ דרום מזרחית לעיירה ירוחם, ובשל כך הציע עמרם מצנע שהיה ראש הוועדה הקרואה בירוחם, לשנות את שמו של המכתש ל"מכתש ירוחם". ביוני 2015 שונה השם רשמית כדי לעודד את התיירות לירוחם. בחודש יולי 2017 הותקנו שלטי תיירות ודרכים בכבישי הנגב המציינים את השם החדש "מכתש ירוחם".

המכתש הגדול/חתירה/ירוחם הוא מכתש אירוזי הנמצא בהר הנגב, אחד ממספר מכתשים דומים באזור שנוצרו באורח דומה. צורתו אליפטית והוא השני בגודלו מבין מכתשי הנגב. ממוקם בקמר חתירה ומכאן שמו הנוסף.

אורכו של המכתש 14 ק"מ ורוחבו 6 ק"מ. עומקו המירבי 410 מטרים. הנחל המנקז אותו הוא נחל חתירה. גבולו תהמכתש הם רכס הרי חתירה במערב ורכס הר כרבולת במזרח ובדרום ובו עובר ם שביל ישראל. מצפון-מערב למכתש נמצא הר אבנון המתנשא לגובה 656 מטרים, ממנו קיימת תצפית על המכתש. במרכז המכתש מתנשאים הרי מטמור המגיעים לשיא גובה של 494 מטרים.

צילום: דרור ברלי

במכתש אזורים של חולות צבעוניים, שם נחשפו שכבות של אבן-חול בצבעים שונים המתפוררות במגע ומגלות מגוון צבעים מרהיב עין. אזורי החולות הצבעוניים מהווים אטרקציה תיירותית ואהובים במיוחד על ילדים. בנוסף נמצא במכתש מחשוף עשיר במאובנים, ביניהם שרידי אלמוגים, חבצלות ים וקיפודי ים. מחשוף זה מהווה אתר-טבע מוגן.

9.8 ק"מ. צומת T. מימין חסימה. פונים שמאלה.
10.3 ק"מ. מימין – עץ שיטה מושלם לעצירת מנוחה/קפה אחרונה.
12.0 ק"מ. משמאל – העצים המאובנים

העצים המאובנים. אתר מרתק הדורש הליכה קצרצרה, שבו אפשר לחזות בתופעת טבע ייחודית למקום: גבישי אבן קוורץ שהתגבשה לצורות ולמראה של עצים מאובנים. במשך שנים התגבשה תיאוריה שמדובר בגזעי עצים ענקיים עתיקים שהתאבנו, אולם לאחר שנבדקו ברצינות, ניתן לפסוק שבהחלט לא מדובר בעצים... ועדיין האתר מרהיב עין ושווה עצירה.

12.2 ק"מ. על כביש 225, סוף המסלול. לירוחם – פנו שמאלה, בעלייה.